Personvernerklæring

Denne erklæringen redegjør for hvordan personvernet ivaretas av Arbeiderpartiets nettsider. Ved bruk av dette nettstedet samtykker du til denne erklæringen.

Ansvar

Behandlingsansvarlig: Arbeiderpartiet

Databehandler: Appresso AS

Arbeiderpartiet er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av arbeiderpartiet.no. Appresso er Arbeiderpartiets databehandler, og er vår totalleverandør for utvikling, drift og vedlikehold av nettstedet. Leverandøren benytter underleverandører:

• Heroku
  • Cloudinary
  • Amazon S3

Det er kun Arbeiderpartiet og Appresso (med underleverandører) som har tilgang til opplysningene som samles inn. En egen avtale mellom Arbeiderpartiet og Appresso regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles.

Webanalyse

Arbeiderpartiet samler inn nettstedsdata med bruk av Google analytics.

Mottatte opplysninger er underlagt Google sine retningslinjer for personvern.

Informasjonen lagres av Google Analytics i inntil 26 måneder. Oppbevaringsperioden for brukeridentifikatoren tilbakestilles for hver nye hendelse fra brukeren (slik at utløpsdatoen settes til nåværende tidspunkt pluss oppbevaringsperioden).

Informasjonskapselen csrftoken eksisterer av sikkerhetsmessige årsker, og brukes for å sikre mot såkalte man-in-the-middle-angrep.

Informasjonskapselen sessionid brukes til innlogging og skjemaer. Se egne seksjoner om MittAp og skjemaer.

Nettstedet lagrer søkeord som brukes. Dette for å gi vår redaksjon en bedre indikasjon på hvilket innhold som er mest relevant og dermed spisse innholdet nærmere.

Søkeordene knyttes ikke opp mot den enkelte bruker.

Tilbakemeldingsfunksjon

Noen steder finner du en funksjon der du kan gi en tilbakemelding på om du fant informasjonen du lette etter, eller ikke. Denne tilbakemeldingen bruker vi for å forbedre innholdet vårt.

Tilbakemeldingen lagres i en egen database, inneholder ingen personopplysninger og kan ikke spores tilbake til deg.

Nyhetsbrev

Du kan abonnere på nyhetsbrev slik at du mottar nyheter på e-post. Disse opplysningene lagres i en egen database.

E-postadressen vil brukes til å sende deg nyhetsbrev og vil aldri gis ut eller brukes til noe annet med mindre du aktivt har samtykket til dette selv.

Velger du å si opp abonnementet fjernes din e-postadresse.

Donasjoner

I henhold til norsk lov skal alle partier registrere pengegaver de mottar.

Arbeiderpartiet offentliggjør navnet på alle givere som i løpet av et kalenderår har gitt summer tilsvarende 10 000 kr eller mer, for å sikre åpenhet.

Skjemainnsending

Ved innsending av informasjon i skjema lagres IP-adressen i inntil 30 dager av sikkerhetsmessige årsaker før den slettes. IP-adresser hentes aldri ut med mindre det er mistanke om brudd på norsk lov eller andre alvorlige tilfeller. Kun databehandler har tilgang til å hente ut disse.

Videoavspilling

Arbeiderpartiet.no bruker Youtube til å spille av videoer. Youtube samler inn data når du spiller av en video for å finne ut hvem og hvor lenge videoene blir sett.

MittAp

Medlemsystem

Appresso er ansvarlig for drift av medlemssystemet. Kun Appresso og Arbeiderpartiet har tilgang til opplysningene i systemet.

I medlemssystemet registreres de opplysningene medlemmene selv oppgir ved innmelding og eventuelt senere, blant annet navn og fødselsdato. Betalingshistorikk over kontingent og eventuelle andre betalinger lagres også.

Hvert enkelt medlem kan selv redigere sine egne opplysninger og endre sine samtykker, for eksempel for om de vil motta nyhetsbrev eller ikke.

Hvem som har verv i Arbeiderpartiet, enten som tillitsvalgt eller folkevalgt, er offentlig informasjon og synliggjøres på nettsidene enten lokalt eller sentralt.

Tilgang til medlemssystemet er nivåstyrt. Styrene i lokallagene har tilgang til å se sine egne medlemmer lokalt, kommunepartistyrene har tilgang til kommunepartiets medlemmer, og fylkesstyrene og fylkessekretærene har tilgang til medlemmene i fylket.

Et begrenset antall ansatte sentralt har tilgang til hele medlemssystemet. De sentrale ansattes tilgang brukes i hovedsak for å bistå lokale tillitsvalgte og holde oversikt over kontingentinnbetaling, samt til å se på overordnet statistikk.

Opplysninger som kan knyttes til enkeltmedlemmer fjernes fra medlemssystemet når de aktivt melder seg ut, eller 6 måneder etter at de ikke har betalt kontingenten for et kalenderår.

Andre tjenester

Arbeiderpartiet kan i perioder også bruke andre tjenester og leverandører enn de nevnt ovenfor. Dette vil for eksempel være tidsbestemte spørreundersøkelser. Disse vil være underlagt de samme strenge kravene og rutinene som er beskrevet her.

Lese mer om regelverket eller klage?

Datatilsynets oppgave er å sørge for at personregelverket følges i Norge. På Datatilsynets nettsider kan du lese mer om hvilke rettigheter du har, hvordan personopplysninger skal behandles, og hvordan du kan eventuelt kan klage.